Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală, în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA și prevenirea/combaterea evaziunii fiscale.
Decizia de dezvoltare a proiectului de facturare electronică în România a fost luată după analizarea modului în care Italia a aplicat facturarea electronică generalizată atât pe relația Business to Government (B2G), cât și pe relația Business to Business (B2B) și presupune etape de proces care să permită comensurarea efectelor asupra mediului economic și gestionarea eficientă a datelor recepționate.
Incepand cu data de 1 iulie 2022 sistemul de transmitere a facturilor catre bugetari (B2G) in fomat electronic (e-factura) devine obligatoriu. Astfel spus, orice factura emisa catre o institutie a statului trebuie ulterior transmisa in format electronic.
Procedura este urmatoarea:
· Este necesara inrolarea in SPV (spatiu privat virtual) al ANAF printr-un certificat digital
(https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/inreg_inrol_pf_pj_spv )
· Se obtine fisierul XML al facturii din aplicatiile informatice proprii
· Se alege sintaxa (UBL sau CII) si CIF-ul emitent al facturii din lista celor pentru care aveti drept, in cazul nostru UBL.
· Daca XML-ul transmis respecta sintaxa, veti primi un index de incarcare
· Dupa primirea indexului de incarcare, puteti verifica starea in care se afla acesta - daca a fost sau nu prelucrat de sistem
· Daca dupa prelucrare au fost identificate erori de validare, veti primi un raspuns cu o lista de erori
· In cazul in care in urma prelucrarii nu au fost identificate erori, veti primi un raspuns in care veti avea factura originala si semnatura calificata a MF/ ANAF. In acest caz factura este transmisa si la cumparator (beneficiar)
· Daca XML-ul tranmis NU respecta sintaxa, veti primi un mesaj de eroare. In acest caz fiserul NU a fost preluat de sistemul informatic
Mai multe informatii regasiti aici : https://efactura.mfinante.gov.ro/
Cum generati un fisier XML pentru factura electronica din aplicatiile SOFTFREE:
1. La tiparirea unui document de tip factura, in oricare dintre aplicatii s-a adaugat optiunea (bifa) de generare E-factura:
2. Pentru facturile din Service, s-a daugat posibilitatea atasarii unui deviz, salvat anterior intr-un format PDF. Dupa bifarea pentru generare E-factura, apare un mesaj pentru atasarea unui document pdf.
Daca devizul nu a fost salvat, anterior, recomandam ca procedura de salvare in pdf si generare e-factura sa fie facute din lista devize, deoarece se pot face ambele actiuni din acelasi loc.
3. Se alege calea unde se doreste a se salva fisierul XML
4. Se incarca in spatiul privat virtual (SPV) al ANAF.
5. Se asteapta raspunsul privind validarea.
Deocamdata acestia sunt pasii pe care trebuie sa ii urmati in vederea transmiterii facturilor in format electronic catre bugetari. Lucram la posibilitatea de a marca partenerii bugetari si automatizarea procedurii
Revenim cu noutati.
UPDATE 01.08.2022
S-a adaugat un nou tip de partener, “Entitate Publica”, asadar pentru bugetari, va rugam sa modificati tipul de partener din meniul “Speciale-Firme”.
In functie de tipul de partener, “Entitate Publica”, in aplicatia Service, in lista facturi, toate documentele emise catre bugetari se vor colora, iar in partea de jos s-a adaugat un nou buton “E-factura” care genereaza automat o factura in format electronic (in detaliu, cu toate randurile din deviz), fara a mai fii necesar sa atasati devizul.
Multumim,
Echipa Softfree.